Varför ska jag anlita Turbo Flytt?
Om du är mån om att få god service ”hela vägen” alltså innan, under och efter utförd tjänst är Turboflytt det självklara alternativet. Med våra motton snabbt, säkert och smidigt samt hög kvalitet till rätt pris är vi måna om att våra kunder får bästa möjliga service till bra pris. Vår arbetsglädje och effektivitet kombinerat med trafiktillstånd, garantier och försäkringar gör att Turboflytt är ett tryggt val för dig.
Hur bokar jag era tjänster?
Du kan fylla i vår kontakt/offertformulär på hemsidan med din förfrågan. Vår kundtjänst kontaktar dig inom kort för att hjälpa dig med den tjänst du är intresserad av samt skickar alltid ut en skriftlig offert per mail eller brev. Efter att du läst offerten och godkänt detta skickas en bokningsbekräftelse till dig så du vet med all säkerhet att tjänsten är bokad. Du kan också ringa eller maila in din förfrågan.
Hur ändrar jag/avbokar jag en tjänst?
Vi uppskattar alltid att man hör av sig så snabbt det går vid önskemål av ändringar. Det gäller allt från ändring av starttid, hisstid, dag, val av tjänst etc. Ju snabbare du kontaktar oss desto enklare blir det att utföra önskad ändring. Det går bra att avboka en tjänst max 2 dagar innan start. Om avbokning sker senare än så debiterar vi kund för de merkostnader denna avbokning kan medföra.
Betalningsvillkor
Vi skickar alltid faktura efter slutförd tjänst. Fakturan kan skickas per post eller mail efter önskemål. Vi tar ej emot kontanter för allas trygghet. Om kund önskar att betala på plats finns swish som betalalternativ. Även efter swishbetalning skickas faktura med specifikation.
Vilka områden täcker ni?
Vår bas är i Södra Stockholm och vi flyttar inom hela Storstockholm. Dessutom flyttar vi i hela Sverige och inom Skandinavien.
Jobbar ni helger? Kostar det extra?
Vi jobbar alla dagar, 365 dagar om året och priserna ser likadana ut vardag eller helg.
Vilka garantier och försäkringar har ni?
Turboflytt innehar trafiktillstånd & ansvarsförsäkringar som gör att du kan känna dig trygg om olyckan skulle vara framme. 100 % Nöjdkundgaranti lämnas på samtliga uppdrag för din och vår skull. Dina tillhörigheter hanteras alltid varsamt av våra erfarna medarbetare som jobbar säkert och effektivt. Dessutom följer vi Allmänna flyttbestämmelser för konsument, Bohag 2010 och Kontor 2003 för flytt av företag.
Vad händer om något går sönder?
Vi innehar ansvarsförsäkringar som täcker alla eventuella skador om olyckan skulle vara framme. Dock vill vi påpeka att det är viktigt att man packar rätt för att försäkringsbolaget ska godkänna en ev. skadeanmälan. Du kan läsa mer om hur du kan packa rätt på vår hemsida eller kontakta vår kundtjänst för hjälp med detta.
Vilka krav ställer ni på personalen?
Våra team består av professionella, arbetsglada och flitiga medarbetare. Vid varje enskild anställning begär vi bl.a. utdrag från polisens belastningsregister för våra kunders trygghet. Samtliga av våra medarbetare är anställda utifrån att de uppfyller de krav vi har på utbildning och/eller gedigen arbetslivserfarenhet inom yrket.
Kan personalen ta av sig sina skor under flytten?
Om ni har känsliga golv kan ni skydda era golv genom att lägga ut mattor och/eller tejpa skyddspapp. Om ni önskar att vi gör detta måste ni meddela oss detta i förväg så vi kan ta med oss skyddsmaterial. Våra medarbetare kan inte ta av sig skorna pga. skaderisk under arbetet.
Vad händer om personalen gör sig illa hos mig?
Vår personal är försäkrade under arbetstid samt på väg till och från arbetet.
Hur fungerar RUT och ROT-avdraget?
RUT- och ROT-avdrag är en skattesubvention som tillsammans består av en pott om 50.000 kr/ person / år. Själva RUT-delen som t.ex innefattar flyttjänster, trädgårdsservice, städning mm. uppgår till 25.000 kr per person per år för privatpersoner under 65 år. Är man över 65 år har man rätt att nyttja upp till 50.000 kr för RUT-tjänster. För RUT-tjänster gäller det 50% skattereduktion och för ROT-tjänster som t.ex. innefattar hemmafix, byggarbeten mm. Gäller det 30% skattereduktion. Om man är osäker på om har rätt till att nyttja RUT-avdrag vid köp av t.ex. flyttjänster kan man enkelt ta reda på detta genom att kontakta Skatteverket.
Vem ansöker om RUT/ROT-avdrag?
På Turboflytt hanteras RUT och ROT-avdrag av vår administration. Detta innebär att vi drar RUT eller ROT-avdraget direkt på fakturan så att det underlättar för våra kunder. När fakturan för arbetet är betalt ansöker vi om resterande belopp från Skatteverket. Du som kund betalar endast din del och slipper att ansöka om detta själv.
Vad händer om jag saknar RUT/ROT-avdrag?
Om Skatteverket avslår ansökan för ROT-/RUT-avdrag har du rätt att överklaga deras beslut. Vi kontaktar dig så fort vi får kännedom om detta och avvaktar med restbetalning vid överklagan. Om du anser att beslutet är rätt betalar du in den del som Skatteverket skulle ha gjort.
Varför måste ni ha mitt personnummer?
Eftersom RUT- och ROT-subventionen är individuell är den kopplad till dig genom ditt personnummer. Vi tar alltid personuppgifter till den som ska ha skattesubventionen endast för att administrera RUT-/ROT-avdraget.
Jag har skyddad personnummer, hur vet jag att det hanteras säkert?
Vi hanterar alla kunders personnummer lika varsamt. Detta innebär att endast administrationen kan se våra kunders personnummer. Samtliga våra anställda har tystnadsplikt och är måna om våra kunders integritet. Vi garanterar att alla våra kunders uppgifter, förhållanden och annat som anförtrotts oss, inte hamnar i orätta händer. Vi behandlar uppgifter konfidentiellt och garanterar full Sekretess.
Måste ni packa om jag anlitar er för flytt?
På Turbofllytt är vi måna om att skräddarsy våra tjänster efter dina önskemål och behov. Om du vill kan vi packa och om du inte behöver det kan du självklart få packa själv. Det viktigaste är att du packar rätt om det eventuellt skulle bli ett försäkringsärende. Försäkringsbolag accepterar inte skada som uppkommer vid felaktig packning. Läs gärna våra packtips inför flytten.
Har ni med er packmaterial? Säljer ni packmaterial?
Om ni önskar att köpa packmaterial genom oss erhåller ni alltid 50% rabatt på all packmaterial vid köpa av packhjälp. Vi har alltid adekvata mängder av packmaterial i våra bilar även om ni inte har tänkt köpa det genom oss. Så om behovet skulle dyka upp finns det alltid backup med kartonger, makulaturpapper, bubbelplast etc. i lastbilen.
Kan man låna eller köpa flyttkartonger av er?
Vi lånar ut flyttkartonger i samband med flytthjälp. Antalet bestämmer ni själva och får behålla kartongerna i upp till 14 dagar efter flytten. Om ni önskar att få ”köpa loss” enstaka eller samtliga kartonger går det bra.
Har ni verkligen inga dolda tillägg/avgifter?
Nej, det har vi inte. Allting som debiteras kunden har innan fakturautskick specificerats skriftligt. Alla våra priser är synliga och alla tillägg som kan tillkomma listas i vår tydliga prislista.
Jag vill att ni utför flera tjänster, kan ni ge mig ett paketpris?
Vi har alltid våra kunders bästa i fokus och anpassar oss efter kundens behov. Vi är inte ett ”säljande” företag som prackar på massa tjänster som inte efterfrågas. Däremot tackar vi alltid för förtroendet om ni behöver flera tjänster och anlitar oss för dessa. Vid kombination av 3 tjänster erhåller ni alltid 5% rabatt på totalbeloppet.
Kan ni ge mig ett fastpris?
Turbofllytt erbjuder mycket konkurrenskraftiga priser och jobbar alltid utifrån kundens behov. Tack vare vår noggranna planering, säkra arbetssätt och snabba tempo sparar vi både tid och pengar åt kunden. Det lönar sig sällan med så kallade fastpris när man flyttar inom samma stad och dessutom vet man inte riktigt vad man betalar för.
Är ett hembesök nödvändigt för att bedöma priset?
Ett hembesök är inte nödvändigt för att estimera ungefärlig tidsåtgång för vald tjänst. Däremot kan det vara underlättande båda parter att veta exakt hur vi kan hjälpa er på bästa möjliga sätt. Vid hembesöket har ni även chansen att diskutera, ställa frågor och rådfråga vår kunniga personal.
Hur lång tid tar hembesöket? Kostar det något?
Ett standardbesök kan vara mellan 30 min upp till 1 timme beroende på om det finns många frågor samt om vår medarbetare behöver titta på olika utrymmen såsom vind, garage, närliggande förråd etc. Hembesöket kostar ingenting vare sig ni väljer att anställa oss för det avsedda uppdraget eller inte. Hos Turboflytt kan ni vara trygga med vetskapen att ni ej förbinder er till någonting.
Har ni med er egen utrustning för trädgårdsservice/snöskottning?
Vi har med oss all nödvändig utrustning för trädgårdsservice och självklart kostar detta ingenting extra för våra kunder. Vid anläggning av trädgård eller liknande där vi inhandlar material skickar vi tydlig offert med exakt vad materialet kostar.
Hur funkar hemmafix?
Hemmafix innefattar allt från att sätta upp tavlor, montera en tv på väggen, slipa en bänkskiva samt mycket annat som klassas som enklare hantverkararbeten. ROT-avdrag gäller för hemmafix som innebär att du får 30% skattereduktion.
Tar ni med er egen utrustning för hemmafix?
Vårt duktiga team har med sig den utrustning som behövs för arbetet samt enklare byggmaterial såsom skruvar, slippapper, spikar, pluggar etc. Om det gäller specialmaterial, specialmedel mm. bör kunden själv inhandla det inför hemmafixet.
Jag hittar inte svaret på min fråga
Ställ gärna din fråga till vår kundtjänst via formulär på hemsidan, via mail eller genom samtal.
Jag ringde men fick inget svar, vad gör jag?
Det innebär att du har ringt när alla våra medarbetare är upptagna eller efter våra svarstider. Om du inte ringde med ett hemligt nummer ringer vår kundtjänst upp dig så snabbt som möjligt. Om du ringde med ett hemligt nummer kan du maila eller använda kontaktformuläret på hemsidan så svarar vi på din fråga så snabbt vi kan.
Kan ni avböja uppdrag?
Ytterst sällan har vi avböjt ett uppdrag och de få gånger vi valt att göra detta är pga. att vi anser att vi inte är rätt part att utföra det avsedda arbetet.
TIPS INFÖR DIN FLYTT
Mycket ska man tänka på innan en flytt så nedan kommer en liten ”kom ihåg lista” som kan underlätta just din flytt.
ATT TÄNKA PÅ INFÖR FLYTT
-
Packhjälp, flytthjälp samt andra flyttjänster bör bokas i god tid. Vi rekommenderar 30 dagar innan om det är ett specifikt datum du vill flytta.
-
Informera oss om det finns hisstider som ska hållas
-
Om det finns låsta bommar etc. kontakta den ansvarige för tillgänglighet
-
Om det finns väldigt sköra föremål eller exklusiv konst el. dylikt bör detta meddelas i god tid för tilläggsförsäkring
-
Informera oss om du har kristallkronor, kassaskåp, vapenskåp, piano eller liknande
-
Om du ej kan närvara/är ej tillgänglig vid flytten är det viktigt att det finns någon som kan vara kontaktperson
Nedan finner du lite tips för du kan packa rätt och lätt. Om du har fler frågor kan du alltid kontakta oss så hjälper vi dig.
PACKTIPS
- Flyttkartonger bör staplas om max 3 st ovanpå varandra. Märkning med innehåll bör göras på sidorna och inte ovanpå kartongerna.
- Porslin staplas på högkant och viras in i makulatur, silkes eller tidningspapper. Glas, koppar etc. läggs ner inslagna i makulatur, silkes eller tidningspapper.
- Kartongerna bör packas så att saker inuti inte ”klirrar” och far runt. Allt känsligt bör vara invirat makulatur, silkes eller tidningspapper.
- Flyttlådor bör inte packas för tungt. Om halva kartongen består av böcker ska resten fyllas med ”lättare” packning såsom textilier, lättare föremål eller dylikt.
- Alla mattor, rullgardiner, bäddmadrasser eller liknande bör vara hoprullad och knuten.
- Sladdar till all hemelektronik såsom TV, DVD, Stereo mm bör vara urkopplade och hoprullade.
- Alla väggfasta möbler, hyllor och liknande måste ha monterats ned. Lösa hyllor måste bindas eller tejpas ihop.
- Speglar, tavlor, kristallkronor och liknande som ej får plats i flyttkartonger lämnas hängande på sin plats. Informera gärna oss om det kommer att vara så.
- Skidor, gardinstänger, kvastar etc. bör buntas ihop och kan bindas eller tejpas ihop.